Ako prežiť Vianoce a sviatky zdravšie?

Na vianočné sviatky sa tešíme všetci a povedzme si úprimne väčšina z nás hlavne na štedrovečerný stôl a sviatočné jedlo. Bohužiaľ, vianočné jedlá ani zďaleka neodpovedajú zdravému životnému štýlu. Po sviatkoch sa často necítime dobre, sme nafúknutí, preplnení a malátni. Ako prežiť Vianoce zdravšie?

Štedrovečerný stôl

Vianočné jedlá veruže zdravé nie sú. Na typickom slovenskom stole nájdete:

  • kapustnicu
  • zemiakový šalát
  • vyprážanú rybu
  • koláče

Ak patria tieto vianočné pokrmy medzi vaše obľúbené a nechcete sa ich vzdať, skúste ich len trocha obmeniť. 

Klasický zemiakový šalát s majonézou pripravte bez majonézy alebo ho vymeňte za zeleninový či cestovinový. 

Ako vylepšiť zemiakový šalát? 

Namiesto majonézy použite:

  • light majonéza
  • biely nízkotučný jogurt
  • veganský jogurt
  • zálievka z oleja, horčice, cibulu a uhoriek
  • nezdravú údeninu nahraďte chudou šunkou
  • doprajte si viac zeleniny

Rybu môžete len opiecť na panvici na oleji a dobre okoreniť. Ďalšou možnosťou je upiecť kapra v rúre s bylinkovým maslom. Ideálnou nahrážkou je napríklad losos, ktorého môžete pripraviť na pare.

Sladké koláče a cukrovinky

Na internete dnes nájdete tisícky receptov na zdravšie, a často aj chutnejšie, koláče. Pečenie jednotlivých druhov si naplánujte už na začiatku adventu. Na vianočnom stole predsa nemusíte mať 10 druhov koláčov. 

Zdravšie sviatky vyčarujete aj tým, že z každého koláča napečiete menšie množstvo ako obvykle. 

  • pšeničnú múku nahraďte špaldovou alebo ryžovou
  • maslové krémy pripravte z odtučneného tvarohu
  • používajte čo najmenej cukru, prípadne ho nahraďte medom, stéviou alebo agávovým sirupom
  • mlieko nahraďte jeho rastlinnou alternatívou

Počas vianočných sviatkov je najdôležitejšia rodina a domáca pohoda. Darčeky a jedlo by mali byť až druhoradé. 

Aj pri bohatom štedrovečernom stole však nezabudnite na zásadu, že menej je viac. Vychutnajte si zdravšiu alternatívu jedla čo najviac. Obmedzte sladké nápoje a miesto sladkostí si dajte viac sladkých mandariniek. Nezabudnite na pitnú vodu a nejakú peknú karafu umiestnite aj na štedrovečerný stôl.

Aby ste sa počas sviatkov cítili fit a nedostávali sa späť do formy ešte celý ďalší mesiac, doprajte si pohyb aj počas Vianoc. Zájdite napríklad na spoločnú rodinnú prechádzku. 

 

Sharing is caring!



Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *