Čaká vás prvý deň v novej práci? Každý, kto to aspoň raz zažil, si pamätá na ten stres, motýle v žalúdku, možno prebdenú noc. Okrem obáv, či zapadnete do kolektívu a podáte očakávaný výkon, sa často pasujete s dilemou, ako sa obliecť do práce. Formálne alebo neformálne? Dodržať dress code je dôležité najmä pri prvom kontakte s nadriadenými a kolegami.
Pri podpise pracovnej zmluvy sa však málokedy hovorí o pravidlách obliekania. Mnohé spoločnosti firemný dress code ani nemajú. Akosi očakávajú, že to jednoducho budete vedieť. Čo je vhodné a čo nie? Ako sa obliecť, aby ste sa cítili pohodlne a zároveň sa vyhli faux paus vo váš prvý pracovný deň?
Prečo je dôležité dodržiavať štandardy?
Aj keď mnoho spoločností nemá striktný kódex, ktorý zamestnancom určuje, čo si do práce obliecť a čo nie, existujú isté všeobecné pravidlá ukryté pod anglickým označením “dress code”. Prirodzene sa uplatňujú v odvetviach, ako sú právo, politika alebo finančný rezort.
V menších firmách sa od pracovníkov očakáva formálne oblečenie iba na obchodné stretnutia, videokonferencie či prednášky. Bežné pracovné výkony vám umožňujú obliecť si obľúbené kúsky, aby ste sa cítili maximálne pohodlne.
Ak ste typ človeka, ktorý má vlastný špecifický imidž a tolerujú vám ho aj v práci, je v poriadku, ak sa pravidlami obliekania nezaoberáte. Na druhej strane sú tí, ktorým záleží na tom, ako ich ostatní budú vnímať.
TIP: Poznáte oblečenie, ktoré si do práce rozhodne neobliekať?
Pozitívna reprezentácia seba samého je kľúčovou súčasťou profesionálneho úspechu. To, čo nosíte, spolu s tým, ako komunikujete s ostatnými verbálne aj neverbálne, môže ovplyvniť obraz, ktorý si o vás ostatní vytvoria.
Ak si osvojíte nepísané pravidlá obliekania, pripíšete si body aj za reprezentáciu spoločnosti. Aj keď sa neúčastnite obchodných stretnutí či školení, niekedy stačí, ako vás vníma okolie. Najmä v malých mestách sa veľmi rýchlo rozšíri, že pracujete pre tú a tú spoločnosť, a to ako vyzeráte, si ľudia rýchlo spoja s menom firmy.
Typy dress code
Business obliekanie nie je len o dámskom kostýme a pánskom obleku. Dress code je rozdelený na niekoľko úrovní. My si predstavíme tie, ktoré sa vzťahujú na obliekanie do kancelárie. Začneme neformálnym šatníkom.
Aké: Pohodlné, neformálne
Kde ho môžete vidieť: Malé spoločnosti a technologické spoločnosti, oblasť umenia
Ide doslova o ležérne obliekanie. V preklade: obleč si, čo chceš. Tu je však veľmi podstatné nájsť hranicu medzi tým, čo je v poriadku a čo je už cez. Ak ste si nie istí, všímajte si, čo nosia ostatní. Pýtajte sa. Možno vám príde v pohode trendy vlnená čiapka aj počas dňa alebo tepláková súprava. Neprestrelíte to však?
Rovnako nevhodné by bolo prísť v obleku, zatiaľ čo ostatní sú oblečení, akoby si vybehli na nákupy do obchodného centra.
Čo je casual:
- Džínsy alebo ležérne nohavice;
- Šaty a sukne;
- Tričká, mikiny a košele na gombíky;
- Pohodlné topánky.
Aké: Individuálne, elegantné
Kde ho môžete vidieť: Think tanky a technologické spoločnosti, začínajúce podniky a startupy a pod.
Smart casual je kompromis medzi formálnym a neformálnym oblečením. Sú to šaty, ktoré sú pohodlné a elegantné zároveň. S business šatami alebo elegantnou košeľou určite nespravíte chybu. Neexistujú žiadne prísne pravidlá, ide skôr o pocit, čo je dobré a čo nie. Ležérnejšie počas dňa. Ak vás čakajú veľké stretnutia alebo dôležité udalosti, jednoducho sa v práci prezlečiete do niečoho formálnejšieho.
Čo je smart casual:
- Tmavé džínsy alebo tmavé ležérne nohavice;
- Šaty a sukne;
- Voľnejšie košele a ležérnejšie svetre;
- Pekné topánky.
Aké: Elegantné, ale stále pohodlné
Kde ho môžete vidieť: Mediálne a marketingové firmy, neziskové organizácie, vzdelávanie
Toto je šatník, ktorý si spájate so spoločnosťami, ktoré sa prezentujú verejne. Je to niečo medzi formálnym oblečením a business professional. Ani tu nie je nevyhnutná kravata alebo oblek, vyžadujú sa však košeľa a blúzka s nohavicami (nie džínsami) alebo sukňou po kolená.
Čo je business casual:
- Nohavice alebo sukne;
- Business šaty;
- Business tričká a svetre;
- Pekné topánky alebo mokasíny;
- Kravaty sú zvyčajne voliteľné.
Aké: Profesionálne, elegantné, obchodné
Kde ho môžete vidieť: Politika, financie, právo
Business professional môžeme označiť ako staromódny uhladený štýl obliekania. Vyznačuje sa konzervatívnosťou, vybočenie zo šablóny väčšinou nie je prípustné. Počíta sa s dámskymi kostýmami, pánskymi oblekmi a kravatami.
Čo je business professional:
- Tmavé obleky a kostýmy, kde sako ladí s nohavicami alebo sukňou;
- Košele na gombíky, vždy zastrčené pre čistý vzhľad;
- Kravata, motýlik alebo nejaký iný jednoduchý doplnok;
- Spoločenské topánky, čierne alebo hnedé (v závislosti od vášho obleku a kostýmu).
Inšpirujte sa: Tipy pre biznis šatník pre profesionálky.
Čo je vhodné a čo nie?
Čo je povolené a čo je už nad limit? Kým kedysi bolo doslova neprijateľné, aby ste do práce prišli v deravých rifliach alebo v tričku s potlačou, dnešné pracovné oblečenie je oveľa uvoľnenejšie. Aj tu však platia isté pravidlá, ktoré by ste mali dodržiavať.
Vhodné oblečenie do práce
Je vašou esovou kartou, ak máte v hlave malý počítač. No byť inteligentní niekedy nestačí. Usilujte sa aj vyzerať inteligentne, aby ste už svojím výzorom dali najavo, že v oblasti, v ktorej sa pohybujete, sa skutočne vyznáte. Ako sa správne obliecť?
Venujte veľkú pozornosť tomu, ako sa obliekajú kolegovia. Hoci kancelária môže byť neformálna, ľudia na vedúcich pozíciách sa často obliekajú o niečo formálnejšie. Pokojne môžete kopírovať ich šatník, ak ide o pozíciu, ktorú by ste chceli dosiahnuť.
Vždy noste čisté oblečenie bez chýbajúceho gombíka a bez dier. Dnes tak obľúbené deravé rifle sú vec s veľkým otáznikom. Niektoré firmy to tolerujú, iné nie. Ak sa však usilujete vyzerať profesionálne, takéto kúsky do kancelárie jednoducho nepatria.
Dámy, ak milujete sukne a šaty, dbajte, aby neboli príliš krátke. Sukňa by mala siahať aspoň po kolená. Čo sa týka rozparku, pri krátkej sukni je povolený kúsok nad kolená, pri dlhých sukniach by mal ostať pod kolenami. Sukne s rozparkom nie sú vhodné na obchodné stretnutia.
Okrem košieľ a blúzok môžete nosiť polo tričká, tričká, vesty či svetre. Povolené sú aj ležérnejšie nohavice a rifle, vyhnite sa však teplákom a teplákovým súpravám. Vo formálnejšom oblečení nielenže budete vyzerať profesionálnejšie, ale budete sa aj lepšie cítiť, budete ostražitejší a pripravení vydať zo seba to najlepšie.
Dodržujte osobnú hygienu, aby ste vyzerali čisto, upravene a voňali sviežo. Pravidelne sa sprchujte a hoľte a vždy používajte deodorant. Aby ste vyzerali inteligentne, nemusíte si robiť komplikovaný účes alebo nosiť mejkap, stačí, ak budete voňaví a čistí. Upravený vzhľad pridáva nielen na profesionalite, ale zvyšuje aj váš sexapeal.
Nevhodné oblečenie do práce
Veľa voľnosti dokáže spôsobiť chaos. Toto pravidlo platí aj v prípade pracovného oblečenia. Časy, keď vám v škôlke odpustili tričko zafŕkané od čokoládového pudingu, sú už dávno preč. Ani vám určite nie je príjemné, keď si vedľa vás sadne kolega, ktorý už niekoľko dní nevidel sprchu, navyše v šatách, ktoré by kúpele v práčke už asi nezvládli.
Opäť sa budeme opakovať, ale tepláky alebo športové legíny do kancelárie jednoducho nepatria. Takisto ani príliš obtiahnuté alebo priveľmi voľné nohavice. Príliš tesné ani príliš voľné by nemali byť ani tričká, košele či mikiny. Nenoste do práce tričká s urážlivými nápismi.
Hlboký výstrih, crop topy odhaľujúce brucho, priesvitné látky, minisukne a šaty na pracovisko nepatria. Ak si oblečiete oblečenie, ktoré sa lepšie hodí na večer do baru, môže to vyzerať, že ste tam predsa len strávili predchádzajúci večer a ráno ste odtiaľ prišli rovno do práce.
Nikdy neukazujte spodnú bielizeň. Žiadne vytŕčajúce ramienka podprsenky, ani vrchný lem pánskej spodnej bielizne, ktorý vykúka ponad riflí bez opasku.
Nenoste oblečenie, v ktorom sa necítite pohodlne alebo vám sťažuje fungovanie. 10 cm podpätky vyzerajú perfektne, predlžujú vám nohy, no cesta od stola ku kopírke vám zaberie raz taký čas.
Ak ráno zbadáte čo len malý fliačik na šatách, vymeňte ich. Do kancelárie jednoducho nepatrí špinavé a dotrhané oblečenie. Ani príliš veľa šperkov a doplnkov. Pozor tiež na adekvátne množstvo parfumu a kolínskej.
Zelená áno, žltá nie
Aj farby môžu výrazne ovplyvniť vašu náladu a spôsob, akým na vás reagujú iní ľudia. Farby dokonca ovplyvňujú vašu srdcovú frekvenciu, krvný tlak a dýchanie. Ktorým smerom sa bude uberať váš deň, určuje dominantná farba vášho oblečenia.
Aké farby sú dobré
Zelená – farba sviežosti a harmónie. Je tiež spojená s peniazmi a prosperitou, znamená priateľstvo a pomôže vám získať si dôveru iných. Zelená farba pôsobí upokojujúco na oči a spôsobuje najmenšie namáhanie zraku, vďaka čomu je dobrou voľbou pre ľudí, ktorí pred obrazovkou sedia mnoho hodín. Viete, ako si dať v práci pozor na zdravé sedenie?
Modrá – farba pravdy a múdrosti. Má tiež upokojujúci účinok a je spojená s intelektom. Ak chcete vyzerať ako odborník vo svojom odvetví, noste modrú. Uľahčí vám taktiež komunikáciu s obchodnými partnermi a klientmi. Preto ju často vidíme na oblečení pracovníkov bánk a finančných spoločností. Modrá prináša stabilitu. Takže, ak máte stresujúce pracovisko, modrá je skvelá na potlačenie napätia.
Hnedá – farba stability, často vnímaná ako farba silného pohlavia. Ak ste žena na prevažne mužskom pracovisku, čokoládovohnedý kostým vám môže dodať dôveryhodnosť. Hnedá je skvelá farba na nosenie, ak si chcete obliecť niečo menej formálne. Perfektná pre smart casual outfit.
Čierna – klasika aj v pracovnom oblečení. Táto farba pridáva na dôležitosti a vážnosti. Je tiež považovaná za elegantnú. Ak chcete, aby sa s vami zaobchádzalo s rešpektom, typický čierny oblek s prímesou zelenej alebo modrej robí zázraky. Čierna farba v práci symbolizuje moc, vedenie a autoritu. Je to farba pre výkonné a manažérske funkcie na vysokej úrovni.
Akým farbám sa vyhnúť
Sivá – farba pasivity. Ľudia v sivých oblekoch sú väčšinou nezúčastnení a majú nedostatok energie. Na druhej strane, sivá vzbudzuje autoritu a serióznosť, tu je však nutné, aby ste ju skombinovali s nejakou jasnejšou farbou, napríklad modrou alebo zelenou.
Žltá – najšťastnejšia, najpozitívnejšia zo všetkých farieb. Žltá sa však považuje za nestabilnú farbu, takže môže byť pre kanceláriu príliš rušivá a vy v nej môžete vyzerať slabo. Existuje tu riziko, že vás nadriadení či obchodní partneri nebudú brať vážne.
Červená – farba nespútanosti a vášne. Červená môže byť v pracovnom prostredí vnímaná ako trochu nepriateľská, raz za čas neuškodí, no veľmi sa na ňu nespoliehajte. Naopak, červená je vnímaná ako agresívna, preto si môžete všimnúť, že vtedy vaši kolegovia s vami len zriedka súhlasia a viac sa hádajú. A samozrejme, červená nepatrí na stretnutia s klientmi.
Pracovný pohovor a videokonferencia
Prvý deň v práci je skutočne stresujúci. Keď si však nájdete svoj smer v pracovnom obliekaní, na obavy z neprijatia do kolektívu časom zabudnete. Viete však, ako sa obliecť na pohovor? Alebo, naopak, ak pracujete na homeoffice a často prijímate video hovory, viete, čo je vhodné a čo nie?
Pripravte sa na pohovor
Pracovnému pohovoru predchádza váš životopis a motivačný list. Ak si vás potenciálny zamestnávateľ pozval, zrejme ste urobili dojem. Teraz je načase urobiť ten správny dojem na stretnutí zoči-voči. Vo veľkej miere to ovplyvní, ako si vás zapamätajú. Môže to zvýšiť vaše šance, alebo vás váš outfit posunie na samý koniec zoznamu.
Ak idete na pohovor v sektoroch, ako sú bankovníctvo, financie alebo právo, pripravte si plnohodnotné profesionálne oblečenie. Aj keď to môže znieť dosť škrobene, aj tie najmenšie detaily na vašom vzhľade sú v týchto odvetviach často prvoradé. Predovšetkým dbajte na to, aby váš outfit vyzeral bezchybne.
Oblek je najtradičnejšia a najprofesionálnejšia možnosť. Skombinujte ho s košeľou, kravatou a dokonale vyleštenými topánkami. Pre ženy je dobrou voľbou jednofarebný nohavicový kostým alebo sukňa po kolená s blúzkou.
Keď si vyberáte oblečenie na menej formálny pohovor, môžete sa obliecť o niečo uvoľnenejšie a pritom si zachovať profesionálnosť. Vždy môžete svojmu outfitu dodať kúsok osobitosti alebo farebnosti.
Vyhnite sa však džínsom a košeliam bez rukávov. Nevhodné sú tiež veľmi vypasované šaty a krátke sukne.
Bez ohľadu na pracovné prostredie udržte svoj outfit jednoduchý a decentný, vyberte si farby, ktoré sú klasické a nadčasové, ako je čierna, námornícka modrá alebo hnedá. Rozhodnite sa pre jednoduché a nenápadné šperky a doplnky. Nezabudnite si upraviť vlasy. Ak mejkap, tak veľmi decentný.
Videohovor bez nohavíc
Videohovory a videokonferencie v domácom prostredí sú dnes už bežnou praxou. Zistiť, aký outfit je vhodný, je často zložité. Je vhodné kombinovať tepláky so sakom? Ako veľmi musíte byť oblečení?
Videohovory majú tendenciu byť neformálnejšie ako tradičné pracovné prostredie, ale vždy je lepšie trochu to nadniesť, ako sa spustiť. Možno je trápne byť na videohovore jediným v košeli s kravatou, kým ostatní sú v tričkách, ale oveľa horšie je ukázať sa na videohovore v príliš ležérnom oblečení, keď ostatní majú na sebe obleky.
Najväčšia dilema sa týka toho, či si k formálnemu vrchu obliecť aj formálny spodok, alebo môžete ostať v teplákoch či, nebodaj, v pyžame. Výber je len na vás. Pravdou je, že počas videohovoru nikto neuvidí vašu spodnú polovicu, takže nie je dôležité, čo máte oblečené. Niektorým ľuďom však pracovné oblečenie od hlavy po päty pomáha zvládnuť hovor oveľa profesionálnejšie.
Minimalizmus v šatníku
Pracovné oblečenie nie je len o zmene myslenia a spôsobe obliekania sa. Ak ste nastúpili na nové miesto, zväčša to ide ruka v ruke s obnovou, resp. výmenou šatníka. Mnohí majú tendenciu nabehnúť do obchodných centier a minúť tam pol výplaty. Toto však nie je to najšťastnejšie riešenie.
Vytvorte si preto tzv. kapsulový šatník, ktorý je celkom v duchu minimalizmu. Investujte do niekoľkých kvalitných základných vecí namiesto toho, aby ste si kupovali veci rýchlej módy, ktoré napokon ani nevyužijete. Vysokokvalitné veci vydržia dlhšie a nevyjdú z módy.
Viete, ako si zariadiť minimalistický šatník? Objavte svoj štýl a vytvorte jedinečný vzhľad. Už viete, či potrebujete kostýmy a obleky, alebo stačia ležérnejšie nohavice a šaty.
Vyberte si nohavice, ktoré dobre sedia, sú pohodlné a dajú sa nosiť s viacerými topmi, svetrami, bundami a tričkami. Hľadajte tričká a tielka, ktoré sa dajú nosiť samostatne a vrstviť pod topy, svetre alebo bundy. Tričká s krátkym rukávom sú všestrannejšie ako tričká s dlhým rukávom, pretože sa dajú nosiť počas celého roka a počas chladnejších mesiacov si ich môžete obliecť pod iné veci. Svetre sú kľúčové prechodné prvky.
Pokiaľ ide o obuv, nepotrebujete prehnané množstvá. Rozmanitosť topánok vám umožní vytvoriť viac outfitov s menším množstvom oblečenia.
Na záver
Sme na konci. Oblečení, učesaní, navoňaní. Posledné, čo vám chýba, je chuť do práce a úsmev na tvári. A obavy? Tie zahoďte za hlavu. Ak ste vychystaní do svojej novej práce, je jasné, že pre niečo si vás vybrali. Miesto už máte, teraz je na vás ukázať im, že sa vo vás nemýlili.
Hoci pracovný dress code vyzerá zložito, nič náročné to nie je. Stačí si všímať okolie a zvyky na pracovisku. Všetko ostatné príde samo. Prajeme veľa pracovných úspechov!
Chystáte sa na svadbu ako hosť a neviete, čo si obliecť? Poradíme vám!
Zdroje: www.smartmen.sk/dress-code/smart-casual-business-casual, www.spongr.cz/blog/dress-code-znate-druhy-kodexu-oblekani/, networth.rhsmith.umd.edu/welcome/career-services/dress-code-guidelines-women